Monoxyl je najdlhšie využívaný typ plavidla na svete. Ide o čln vytvorený z jedného kusa dreva. V Európe sa využíval už v období strednej doby kamennej a jeho používanie pretrvalo až do 20. storočia. Na Slovensku je jeho najstarším zástupcom nález zo Šamorína z doby laténskej (3. storočie pred n. l.). Slovenským bádateľom sa podarilo tento nález zrekonštruovať a úspešne otestovať v riečnom prostredí.

Práce na člne prebiehali v Archeoskanzene Nižná Myšľa neďaleko Košíc v spolupráci s Archeologickým ústavom SAV v Košiciach. Pri výrobe člna sa používali dobové techniky, ale z časových dôvodov sa hrubšie práce vykonávali modernými mechanickými nástrojmi. Vyskúšali sa však rôzne pôvodné techniky vďaka replikám nástrojov z mladšej doby železnej. Sekery, dláta a rezbárske nože, zodpovedajúce tým spred 2000 rokov, spoľahlivo konkurovali ich moderným prevedeniam. Ukázalo sa tak, že monoxyl bolo možné vyrobiť dávnymi typmi nástrojov rovnako dobre, ako tými súčasnými. Vyžadovalo to však čas a namáhavú fyzickú prácu. Je preto pravdepodobné, že sa na výrobe takéhoto člnu v minulosti podieľalo viacero ľudí. Monoxyly sa museli vyrábať pri vodnom toku, kde sa následne aj využívali. A to nie len pre ich hmotnosť, ale tiež pre testovanie ich stability už počas výroby.

Súčasťou monoxylov boli často aj špeciálne naberačky na vodu, ktorá sa mohla cez praskliny v dreve dostávať do vnútorného priestoru člnu. Tomu sa dalo predísť predovšetkým vhodným výberom materiálu a impregnáciou. Monoxyl z mladšej doby železnej zo Šamorína bol vyrobený z borovice. Aj my sme preto zvolili tento materiál. Borovica má vďaka vyššiemu obsahu živice výborné izolačné vlastnosti a kvôli riedkej štruktúre dreva je tento materiál ľahší a mäkší. Ako izolácia člnov a lodí sa už v období staroveku používal včelí vosk. Aj my sme tento materiál vyskúšali a vonkajšie steny pod „čiarou ponoru“ sme natreli včelím voskom. Kombinácia vhodných materiálov zabezpečila absolútnu izoláciu a našu pohodlnú plavbu.
Testovanie na rieke Bodrog


Za miesto testovania nášho monoxylu sme vybrali rieku Bodrog. Vo všeobecnosti sú monoxyly plavidlá vhodné pre pomaly tečúce toky riek a stojaté vody v jazerách. Bodrog túto podmienku spĺňa a navyše je dostatočne široký na testovanie manévrov. Dôležitá bola aj kratšia vzdialenosť od miesta výroby člnu kvôli náročnosti transportu. Vyplávali sme v chladných jesenných a veterných dňoch z obce Ladmovce. Priemernou rýchlosťou asi 3 km/h sme pomaly preplávali 12 km po prúde rieky. Testovali sme tiež plavbu proti prúdu rieky, čo sa na pomaly tečúcom toku dalo zvládnuť. S nárastom vetra je však plavba proti prúdu náročnejšia, stále však zvládnuteľná. Monoxyl je vo všeobecnosti menej stabilným plavidlom než iné typy člnov. Čím je monoxyl širší, tým sa zvyšuje jeho stabilita, ale na úkor rýchlosti člnu. Exemplár zo Šamorína sa mohol používať na prepravu ľudí a materiálu na kratšie vzdialenosti. Ďalšie testovanie jeho repliky nám snáď povie viac o vzťahu ľudí a riek v dávnej minulosti.
Mgr. Štefan Olšav, PhD.
Archeologický ústav SAV, v. v. i. detašované pracovisko Košice
Stavba a experimentovanie s monoxylom sa realizoval v rámci projektu Postdokgrant APD0108.





